Δευτέρα, 23 Φεβρουαρίου 2015

"Μαχάτμα" ("Μεγάλη Ψυχή") Γκάντι.Η Εφαρμογή της Φιλοσοφίας του Γκάντι στην Εποχή της Κρίσης


Τά επτά που δέν πρέπει να έχεις:

1.Πλούτο χωρίς μόχθο
2.Πολιτική χωρίς αρχές
3.Απόλαυση χωρίς συναίσθημα
4.Γνώση χωρίς χαρακτήρα
5.Εμπόριο χωρίς ήθος
6.Επιστήμη χωρίς ανθρωπιά
7.Λατρεία χωρίς θυσία              Μαχάτμα Γκάντι.



Ο "Μαχάτμα" ("Μεγάλη Ψυχή") Γκάντι θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του 20ου αιώνα, ιδίως για το δόγμα της "παθητικής αντίστασης" που υιοθέτησε στον πόλεμο κατά της αποικιοκρατίας και των βρετανικών συμφερόντων στη χώρα του.


Γεννήθηκε στις 2 Οκτωβρίου του 1869 στο Πορμπαντάρ, μία μικρή πόλη στην επαρχία Γκουτζάρατ. Ήταν γόνος ευκατάστατης οικογένειας με προγόνους του να έχουν διατελέσει τοπικοί κυβερνήτες της πόλης. Καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του έπαιξε η μητέρα του Πουτλιμπάι, που του εμφύσησε τις αρετές της συμπόνοιας για όλα τα πλάσματα, τη χορτοφαγία και την ανοχή στις διαφορετικές απόψεις.

Το 1883 σε ηλικία 13 ετών ο Μοχάντας όπως ήταν το όνομά του, παντρεύεται την 14χρονη Καστουρμπάι. Το 1888 ταξιδεύει για νομικές σπουδές στο Λονδίνο όπου κρατά τον όρκο που έδωσε στη μητέρα του να εφαρμόζει τις πρακτικές του Ινδουισμού. 

πηγή
Επιστρέφει στην Ινδία το 1891 και αποφασίζει να εξασκήσει το επάγγελμα του δικηγόρου στη Βομβάη - εγχείρημα που δεν γνώρισε επιτυχία, πράγμα που τον απογοητεύει. Με αφορμή επαγγελματική πρόταση που δέχεται από μία εταιρεία, ταξιδεύει στην Νότια Αφρική το 1893.

Ο Γκάντι έρχεται σε επαφή με το καθεστώς του απαρτχάιντ, γεγονός που τον ευαισθητοποιεί για να αγωνιστεί για τα πολιτικά δικαιώματα της ινδικής κοινότητας. Θα μείνει στην Ν. Αφρική για 20 χρόνια και σε αυτή την περίοδο θα διδάξει την πολιτική του θεωρία της παθητικής αντίστασης, ενώ θα υποστεί διώξεις και φυλακίσεις.

Ο αγώνας του αποδίδει καρπούς όταν το 1914 η κυβέρνηση αναγνωρίζει δικαιώματα των ινδικής καταγωγής κατοίκων της Νοτιοαφρικανικής Ένωσης.

Τον ίδιο χρόνο επιστρέφει στην Ινδία όπου για δύο χρόνια ταξιδεύει από άκρου εις άκρον τη χώρα αναπτύσσοντας δράση κατά των Βρετανών. Αναδεικνύεται σε κεντρική μορφή του αγώνα των Ινδών για ανεξαρτησία.

Το 1928 παραιτήθηκε από την ηγεσία του εθνικού κινήματος υπέρ του "Παντίτ" Νεχρού και αφοσιώθηκε στη διαπαιδαγώγηση του λαού και στα προβλήματα των ανθρώπων της κατώτερης κάστας.

Ο Γκάντι δολοφονείται το 1948 από έναν ινδό εθνικιστή στο Νέο Δελχί,λίγο μετά την απελευθέρωση της χώρας.



Γκάντι: 10 θεμελιώδεις αρχές για να αλλάξουμε τον κόσμο



Δεν πρέπει να χάνεις την πίστη σου στην ανθρωπότητα. Η ανθρωπότητα είναι ωκεανός. Αν στον ωκεανό υπάρχουν μερικές βρώμικες σταγόνες, δεν σημαίνει ότι είναι βρώμικος.

Η διαφορά ανάμεσα στο τι κάνουμε και τι είμαστε ικανοί να κάνουμε, θα έφθανε για να λύσει τα περισσότερα προβλήματα του κόσμου.

Αν δεν είχα καμία αίσθηση του χιούμορ, θα είχα από καιρό αυτοκτονήσει.

Ο Μαχάτμα Γκάντι δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Όλοι γνωρίζουν τον άνθρωπο που οδήγησε τον λαό της Ινδίας στην απελευθέρωση από την Βρετανική κατοχή το 1947.
Πολλές από τις ρήσεις του ενέπνευσαν και συνεχίζουν να εμπνέουν πολύ κόσμο, πάντα με γνώμονα την αγάπη και τον σεβασμό στην ανθρώπινη φύση. Ακολουθώντας τη σοφία του μπορούμε και εμείς να αλλάξουμε τον κόσμο μας.


Ένας Δεκάλογος πνευματικής και κοινωνικής προόδου:



1. Αλλαξε τον εαυτό σου

Πρέπει να είσαι η αλλαγή που θέλεις να δεις στον κόσμο.

Ως ανθρώπινα όντα, η μεγαλοσύνη μας κείτεται όχι τόσο πολύ στην ικανότητά μας να αναμορφώσουμε τον κόσμο – αυτός είναι ένας μύθος της ατομικής εποχής - όσο στο να αναμορφώνουμε τους εαυτούς.»


2. Εσύ έχεις τον έλεγχο

Κανείς δεν με βλάπτει χωρίς την άδειά μου.

Το τι νιώθεις και πως αντιδράς σε κάτι, εξαρτάται πάντα από σένα. Μπορείς να επιλέξεις τις σκέψεις, τις αντιδράσεις και τα συναισθήματά σου σχεδόν στα πάντα. Κανείς εκτός από σένα δεν μπορεί να ελέγξει πως εσύ νιώθεις.


3. Συγχώρησε

Ο αδύναμος δεν μπορεί να συγχωρήσει . Η συγχώρεση είναι ιδιότητα των δυνατών.”

Ο οφθαλμός αντί οφθαλμού, καταλήγει να κάνει όλο τον κόσμο τυφλό.”

Το να πολεμάς το κακό με κακό δεν βοηθά κανέναν. Αν δεν συγχωρείς, τότε αφήνεις το παρελθόν και κάποιον άλλον να ελέγχει πως νιώθεις. Συγχωρώντας, απελευθερώνεσαι από αυτά τα δεσμά και τότε μπορείς να συγκεντρωθείς ολοκληρωτικά στον επόμενο στόχο σου.


4. Χωρίς δράση δεν πας πουθενά

“Ένα γραμμάριο πράξης αξίζει περισσότερο από τόνους διδασκαλίας.”

“Χωρίς δράση λίγα μπορούν να γίνουν. Το διάβασμα και η μελέτη μπορεί να δώσει κυρίως γνώση. Πρέπει να δραστηριοποιηθείς για να μεταφράσεις τη γνώση σε αποτελέσματα και κατανόηση.”


5. Πρόσεχε τη στιγμή

Δεν θέλω να προβλέπω το μέλλον. Με απασχολεί να νοιάζομαι για το παρόν. Ο Θεός δεν μου έχει δώσει έλεγχο των στιγμών που θα έρθουν.

Ο καλύτερος τρόπος να ξεπεράσεις την εσωτερική αντίσταση, που συχνά μας σταματάνε από τη δράση, είναι να μένεις στο παρόν όσο το δυνατόν περισσότερο και να έχεις αποδοχή.
Όταν είσαι στην παρούσα στιγμή, δεν ανησυχείς για την επόμενη την οποία δεν μπορείς να ελέγξεις ούτως ή άλλων. Έτσι, η αντίσταση για δράση από σένα –που προέρχεται από την προβολή αρνητικών μελλοντικών συνεπειών ή από αποτυχίες στο παρελθόν- χάνει τη δύναμή της, και γίνεται ευκολότερο και να δράσεις και να μένεις συγκεντρωμένος στη στιγμή ώστε να αποδίδεις καλύτερα.



6. Ο καθένας είναι άνθρωπος

“Υποστηρίζω ότι είμαι ένα απλό άτομο υποκείμενος στα λάθη όπως κάθε θνητό συνάνθρωπός μου. Ξέρω όμως, ότι έχω αρκετή ταπεινότητα να ομολογήσω τα λάθη μου και να παλινωδήσω.”

“Δεν είναι σοφό να είσαι σίγουρος τη σοφία κάποιου. Είναι υγιές να θυμάσαι ότι ο δυνατόν μπορεί να εξασθενίσει και ο σοφός να σφάλλει.”


7. Έχε επιμονή

“Πρώτα σε αγνοούν, μετά γελάνε μαζί σου, ύστερα σε πολεμούν, έπειτα νικάς.”

“Να είσαι επίμονος. Με το χρόνο η αντίσταση γύρω σου θα φθίνει και θα μικρύνει.
Βρες τι αληθινά σου αρέσει να κάνεις. Τότε θα βρεις το εσωτερικό κίνητρο για να συνεχίζεις.“


8. Δες το καλό στους ανθρώπους και βοήθησέ τους

“Κοιτάζω μόνο τις καλές ποιότητες των ανθρώπων. Μιας και δεν είμαι αλάνθαστος ο ίδιος, δεν τολμώ να εξετάζω τα σφάλματα των άλλων .”

“Υποθέτω ότι η αρχηγική ικανότητα είχε να κάνει κάποτε με τη μυική δύναμη, όμως σήμερα έχει να κάνει με την ικανότητα να τα πηγαίνεις καλά με τους άλλους.”

“Υπάρχουν πάντα καλά στοιχεία στους ανθρώπους και υπάρχουν πράγματα που δεν είναι τόσο καλά. Όμως μπορείς να επιλέξεις σε τι να επικεντρωθείς . Αν θέλεις βελτίωση, τότε η επικέντρωση στα καλά των ανθρώπων είναι μία χρήσιμη επιλογή. Κάνει τη ζωή πιο εύκολη και οι σχέσεις γίνονται πιο ευχάριστες και θετικές.”

“Έτσι, γίνεται ευκολότερο να παρακινείς τον εαυτό σου να βοηθάς τους συνανθρώπους σου και να τους δίνει αξία, που κάνει όχι μόνο καλύτερη τη ζωή τους, αλλά σιγά-σιγά τείνεις να παίρνεις πίσω αυτό που δίνεις. Και τα άτομα που βοηθάς νιώθουν την τάση να βοηθούν άλλους ανθρώπους. Έτσι δημιουργείται μία ανοδική σπείρα θετικής αλλαγής μου μεγαλώνει και ισχυροποιείται.”


9. Να συνδέεσαι, να είσαι αυθεντικός να είσαι ο αληθινός εαυτός σου

“Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέφτεσαι, λες και κάνεις, είναι σε αρμονία.”

“Στους ανθρώπους φαίνεται να αρέσει ένα τρόπος με σύνδεση και αυθεντική. Και βρίσκεις μεγαλύτερη εσωτερική απόλαυση, όταν οι σκέψεις, οι λέξεις και οι πράξεις σου είναι ευθυγραμμισμένες. Νιώθεις δυνατός και καλά με τον εαυτό σου.”


10. Συνέχισε να μεγαλώνεις και να εξελίσσεσαι

”Η συνεχής ανάπτυξη είναι ο νόμος της ζωής και ο άνθρωπος που πάντα προσπαθεί να διατηρεί τις απόψεις του ώστε να φαίνεται συνεπής, οδηγείται σε λάθος θέση.”

“Μπορείς σχεδόν πάντα να βελτιώνεις τις ικανότητές σου, τις συμπεριφορές σου ή να επαναξιολογείς τις αποτιμήσεις σου. Μπορείς να αποκτήσεις μεγαλύτερη κατανόηση του εαυτού σου και του κόσμου. Το να επιλέξεις να μεγαλώσεις και να εξελιχθείς είναι ένα πιο ευχάριστο και πιο χρήσιμο μονοπάτι για να ακολουθήσεις.”


Μερικά αποφθέγματα του Γκάντι (πηγή)


► Ο Θεός δεν έχει θρησκεία.
► Πρώτα σε αγνοούν, μετά σε κοροϊδεύουν, μετά σε πολεμούν, μετά τους νικάς.
► Πρέπει να ζούμε σαν να πρόκειται να πεθάνουμε αύριο και να μελετάμε σαν να πρόκειται να ζήσουμε για πάντα.
► Η ελευθερία δεν αξίζει τίποτα αν δεν συμπεριλαμβάνει την ελευθερία να κάνεις λάθη.
► Η ικανότητα να συγχωρείς είναι προσόν του δυνατού. Η αδύναμοι ποτέ δεν συγχωρούν.
► Ένα «όχι» που βγήκε από μια βαθιά πεποίθηση, είναι πολύ καλύτερο -και πιο μεγαλειώδες- από ένα «ναι» που ειπώθηκε για να ευχαριστήσει ή, χειρότερα, για να αποφύγει φασαρίες.
► Μια θρησκεία που δεν λαμβάνει υπόψη της πρακτικά ζητήματα και δεν βοηθάει στη λύση τους, δεν είναι θρησκεία.
► Ο φόβος έχει κάποια χρησιμότητα, η δειλία όμως δεν έχει καμία.
► Κανείς δεν μπορεί να με πληγώσει χωρίς τη συγκατάθεσή μου.
► Δικαιώματα που δεν προκύπτουν από ένα καθήκον που επιτελέσαμε καλά, δεν αξίζουμε να τα έχουμε.
► Τι γνώμη έχω για το Δυτικό πολιτισμό; Νομίζω πως θα ήταν καλή ιδέα.
► Είμαι έτοιμος να πεθάνω, αλλά δεν υπάρχει σκοπός για τον οποίο να είμαι έτοιμος να σκοτώσω.
► Είναι καλύτερα να στέκεσαι όρθιος με σπασμένο και μπανταρισμένο κεφάλι, από το να σέρνεσαι με την κοιλιά για να γλιτώσεις το κεφάλι σου.
► Πρέπει να είσαι η αλλαγή που θέλεις να έρθει.
► Ο θυμός και η έλλειψη ανοχής είναι εχθροί της ορθής κρίσης.
► Αυτοί που ξέρουν πώς να σκέφτονται δεν χρειάζονται δασκάλους.
► Σχεδόν ό,τι κάνεις είναι ασήμαντο, αλλά είναι σημαντικό να το κάνεις.
► Ένας άνθρωπος είναι το σύνολο των πράξεών του. Τι έχει κάνει, τι μπορεί να κάνει. Τίποτε άλλο.
► Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέφτεσαι,
αυτά που λες και αυτά που κάνεις, βρίσκονται σε αρμονία.
► Είναι λάθος να παίρνεις υποχρεωτικά για λάθος εκείνο που δεν καταλαβαίνεις
► Ένας δειλός είναι ανίκανος να δείξει αγάπη. Αυτό είναι προνόμιο των γενναίων.
► Μ’ αρέσει ο Χριστός σας. Δεν μ’ αρέσουν οι χριστιανοί σας. Οι χριστιανοί σας είναι τόσο διαφορετικοί από τον Χριστό.
► Αυτοί που λένε πως η θρησκεία δεν έχει σχέση με την πολιτική, δεν ξέρουν τι είναι η θρησκεία.
► Η χρήση βίας μπορεί να φαίνεται καμιά φορά ότι κάνει καλό, το καλό αυτό όμως είναι προσωρινό, ενώ το κακό που προξενεί είναι μόνιμο.
► Η υγιής δυσαρέσκεια είναι προάγγελος της προόδου.
► Είναι καλύτερα να είμαστε βίαιοι, αν έχουμε βία μέσα μας, παρά να φοράμε το μανδύα της μη-βίας για να καλύψει την ανικανότητά μας.
► Η δράση δηλώνει τις προτεραιότητες.
► Το μόνο αποτέλεσμα που θα έχει το «οφθαλμόν αντί οφθαλμού» είναι ότι θα καταλήξει να κάνει όλον τον κόσμο τυφλό.
► Η αλήθεια ποτέ δεν βλάπτει έναν σκοπό που είναι δίκαιος.
► Ένας αδύναμος άνθρωπος είναι δίκαιος μόνο κατά τύχη. Ένας δυνατός, μη-βίαιος άνθρωπος είναι άδικος μόνο κατά τύχη.
► Ένα λάθος δεν γίνεται αλήθεια επειδή είναι ευρέως διαδεδομένο, ούτε η αλήθεια γίνεται λάθος επειδή δεν τη βλέπει κανείς.
► Ο μόνος τύραννος που δέχομαι είναι η σκληρή φωνή μέσα μου.
► Η μη-βία προϋποθέτει διπλή πίστη: πίστη στο Θεό και πίστη στον άνθρωπο.
► Ο ελεύθερος άνθρωπος μπορεί να είναι ελεύθερος και στο κλουβί της φυλακής του.

Πηγή


Η Εφαρμογή της Φιλοσοφίας του Γκάντι στην Εποχή της Κρίσης


του Δρ. Δημήτρη Βασιλειάδη



(Η ομιλία του Προέδρου της ΕΛΙΝΕΠΑ, Δρ. Δημήτρη Βασιλειάδη για τον Εορτασμό των 144ων Γενεθλίων του Μαχάτμα Γκάντι που έλαβε μέρος τη 2α Οκτωβρίου 2013 στο New York College Αθηνών)


Ο Μαχάτμα Γκάντι που τα γενέθλια του γιορτάζει σήμερα ολόκληρη η Ινδία ως εθνική εορτή, έχει δίκαια αναγνωριστεί ως ο Πατέρας της σύγχρονης Ινδίας (Rashtra Pita) καθώς υπήρξε ο κύριος καθοδηγητής του ειρηνικού κινήματος για την απελευθέρωση της χώρας από τον Βρετανικό ζυγό αλλά και θεμελιωτής της σύγχρονης ανεξίθρησκης, φιλειρηνικής υπερήφανης και ανεξάρτητης Ινδίας.

Ταυτόχρονα όμως τα γενέθλια του τα εορτάζει και ολόκληρη η ανθρωπότητα, μιας και τα Ηνωμένα Έθνη επέλεξαν να καθιερώσουν την 2α Οκτωβρίου ως Παγκόσμια ημέρα της μη-βίας, τιμώντας με τον τρόπο αυτό την συμβολή του για την ανάδειξη της μη βίας ως ύψιστης αρετής.

Η συμβολή του Μαχάτμα Γκάντι ως πολιτικού ανδρός και πνευματικού ηγέτη είναι ευρέως γνωστή, αλλά αυτή που δεν είναι τόσο γνωστή και που αποδεικνύεται ιδιαίτερα σημαντική για την κοινωνία μας σήμερα είναι η οικονομική του φιλοσοφία. Θα ήθελα επομένως να αφιερώσω σήμερα την ομιλία μου πάνω στις βασικές οικονομικές αρχές του Γκάντι ευελπιστώντας ότι θα αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για όλους εμάς που αναζητούμε τρόπους για την καταπολέμηση της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε στην πατρίδα μας αλλά και σ' όλο τον κόσμο σήμερα.

Ο Γκάντι, όπως και ο Νεχρού και το κόμμα του Κογκρέσου, υπήρξε σοσιαλιστής. Αλλά ο σοσιαλισμός του διέφερε κατά πολύ από τα πρότυπα της Σοβιετικής Ένωσης. Ήταν ένας σοσιαλισμός βασισμένος στην αρχαία Ινδική παράδοση, στην ελευθερία του ανθρώπου και τις ιδιόμορφες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες της Ινδίας.

Όλη η γη, και κατά επέκταση όλος ο πλούτος, ανήκει στον Θεό, αλλά ο άνθρωπος δημιουργεί την λανθασμένη εντύπωση ότι η περιουσία του ανήκει και χαράσσει τη διαχωριστική γραμμή. Η γη των φεουδαρχών, ή τουλάχιστον ένα μέρος αυτής θα πρέπει να μοιρασθεί στους ακτήμονες. Η διανομή αυτή θα πρέπει να γίνει οικειοθελώς και όχι με εξαναγκασμό. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Γκάντι ζητά την κατάργηση των πλουσίων και την οικονομική εξίσωση των πάντων. Οι άνθρωποι είναι πνευματικά ίσοι αλλά έχουν διαφορετικές ικανότητες τις οποίες και πρέπει να επιτρέπεται να αξιοποιούν. Αυτός που μπορεί να παράγει πλούτο δεν θα πρέπει να εμποδίζεται, αλλά θα πρέπει ταυτόχρονα να διαχειρίζεται τον πλούτο του προς όφελος του λαού σαν ευεργέτης. Ο πλούσιος θα διατηρήσει την περιουσία του, αλλά θα λειτουργεί σαν διαχειριστής του περισσευούμενου πλούτου του, που θα χρησιμοποιείται για την κοινωνία. Αυτή η θεωρία προϋποθέτει την εντιμότητα του εταίρου. Μόλις ο άνθρωπος αρχίσει να βλέπει τον εαυτό του ως υπηρέτη της κοινωνίας, κερδίζει για λογαριασμό της και ξοδεύει προς όφελός της, τότε υπάρχει εντιμότητα στο εισόδημά του όπως επίσης και μη-βία στην επιχείρησή του. Ο ευεργετικός εταίρος δεν έχει κανένα κληρονόμο, παρά το ευρύτερο κοινό. Με το θάνατό του η κληρονομιά θα πρέπει δικαίως να ανήκει στο έθνος καθώς η πολιτεία χάνει και πάλι όταν δεν αναπτύσσονται οι δυνατότητες των κληρονόμων στο έπακρο, εξ αιτίας της συντριβής τους κάτω από το βάρος του πλούτου.

Ο άνθρωπος θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι η ατομική του ευημερία βασίζεται στην ευτυχία όλων (sarvodaya). Oι ανθρώπινες σχέσεις δεν θα πρέπει να πραγματοποιούνται με κριτήριο το κέρδος. Η δικαιοσύνη θα πρέπει να αποτελεί τη βάση τους. Ο άνθρωπος θα πρέπει να αφήσει κάθε σκέψη προώθησης των συμφερόντων του με σκοπιμότητες, χωρίς να υπολογίζει τις ηθικές συνέπειες. Η μηχανή του ανθρώπου δεν μπορεί να λειτουργήσει με καύσιμο το χρήμα για να αποδώσει την καλύτερη εργασία. Ο άνθρωπος θα βάλει τα δυνατά του μόνο όταν έχει συναίσθηση αγάπης για τη δουλειά του. Οι σχέσεις του αφεντικού και του υπηρέτη δεν θα πρέπει να είναι ψυχρά επαγγελματικές, αλλά σχέσεις αγάπης.

Με τη μη-βίαιη μέθοδο δεν ζητά να καταστρέψει τον καπιταλιστή, ζητά να καταστρέψει τον κακά δομημένο καπιταλισμό.

Ο κεφαλαιοκράτης θα πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του εταίρο μ’ αυτούς από τους οποίους εξαρτάται για τη δημιουργία, τη διατήρηση και την αύξηση του κεφαλαίου του. Αν το κεφάλαιο είναι δύναμη, ίδια δύναμη είναι και η εργασία. Η κάθε μία εξαρτάται από την άλλη. Τη στιγμή που ο εργάτης θα συνειδητοποιήσει τη δύναμή του, είναι σε θέση να γίνει ένας συνέταιρος με τον κεφαλαιοκράτη αντί να παραμένει σκλάβος του. Αν σκοπεύει να γίνει ο μοναδικός ιδιοκτήτης, το πιο πιθανό είναι να σκοτώσει τη χήνα που γεννά τα χρυσά αυγά. Η καταστροφή του καπιταλιστή θα σημάνει στο τέλος και την καταστροφή του εργάτη. Η εκμετάλλευση των φτωχών μπορεί να σταματήσει όχι επιφέροντας την καταστροφή των λίγων εκατομμυριούχων αλλά, με την εξάλειψη της άγνοιάς των και την εκπαίδευση τους στο να μη συνεργάζονται με τους εκμεταλλευτές τους. Το κεφάλαιο το ίδιο δεν είναι κακό˙ η λάθος χρήση του είναι το κακό. Το Κεφάλαιο με την μία ή την άλλη μορφή πάντοτε θα χρειάζεται.

Οικονομική ανεξαρτησία της χώρας σημαίνει για τον Γκάντι την πνευματική και οικονομική ανύψωση του κάθε ατόμου.

Κάτω από αυτό το σύστημα, όλοι θα έχουν τα αναγκαία για να ζουν με αξιοπρέπεια.

 Με άλλα λόγια, ο καθένας θα πρέπει να είναι σε θέση να έχει αρκετή δουλειά για να μπορεί να ολοκληρώνει τις ανάγκες του. Και το ιδανικό αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί καθολικά μόνο εάν τα μέσα παραγωγής των βασικών αγαθών παραμείνουν υπό τον έλεγχο του λαού. Αυτά θα πρέπει να είναι ελεύθερα διαθέσιμα σε όλους, όπως είναι ο αέρας και το νερό του Θεού ή όπως θα έπρεπε να είναι. Δεν πρέπει να αποτελούν ένα μέσο συναλλαγής για την εκμετάλλευση των άλλων. Η μονοπώληση τους από οποιαδήποτε χώρα, έθνος ή ομάδες προσώπων θα ήταν άδικη. Η παραμέληση αυτής της απλής αρχής είναι η αιτία της εξαθλίωσης που βλέπουμε στην Ινδία και σε άλλα μέρη του κόσμου σήμερα.

Η αληθινή οικονομία δεν έρχεται ποτέ σε αντίθεση με τα υψηλότερα ηθικά πρότυπα. Διακρίνεται για την κοινωνική της δικαιοσύνη, προάγει εξίσου το καλό όλων, συμπεριλαμβανομένων και των πιο αδύναμων, και είναι απαραίτητη για μια αξιοπρεπή ζωή.

Ο Γκάντι θεωρεί ότι τα αίτια της φτώχιας της Ινδίας βρίσκονται στην εκμετάλλευση της χώρας από τους αποικιοκράτες που κατέστρεψαν όλη την εγχώρια παραγωγή και έκαναν την Ινδία εξαρτώμενη, ακόμη και για τα ρούχα της, από την Αγγλία. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκαν εκατομμύρια ανέργων. Σαν απάντηση στο πρόβλημα, ο Γκάντι αντιπροτείνει το σχέδιο ‘σουαντέσι’ (swadeshi). Σουαντέσι, είναι εκείνο το πνεύμα μέσα μας, που μας περιορίζει στη χρήση και στην υπηρεσία του άμεσου περιβάλλοντος μας, ενώ εξαιρεί το πιο μακρινό. Στο χώρο της οικονομίας, θα πρέπει να χρησιμοποιώ μόνο τα πράγματα που παράγονται από τους άμεσους γείτονες μου και να υπηρετώ τις δικές τους οικοτεχνίες, κάνοντάς τους αυτάρκεις και επαρκείς, όταν βρίσκονται σε ανάγκη. Αν δεν εισαχθεί ούτε ένα εμπορικό αντικείμενο από το εξωτερικό, η Ινδία θα γίνει γη της επαγγελίας με ποταμούς που ρέουν γάλα και μέλι. Αλλά, ποιός θα σταματήσει τους μεγάλους εκατομμυριούχους από το να εισέλθουν στον παγκόσμιο ανταγωνισμό; Σίγουρα όχι η νομοθεσία. Η πίεση της κοινής γνώμης και η σωστή εκπαίδευση όμως, μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά προς την επιθυμητή κατεύθυνση. Αν ακολουθήσουμε το δόγμα του ‘σουαντέσι’, θα είναι καθήκον μας να βρούμε τους γείτονές, που μπορούν να παράγουν τα αναγκαία για τις ανάγκες μας και να τους διδάξουμε να τα παράγουν, αν δεν ξέρουν πώς να το κάνουν, καθώς θα υπάρχουν γείτονες που βρίσκονται σε ανάγκη για μια υγιή απασχόληση. Έτσι, το κάθε χωριό στην Ινδία θα γίνει σχεδόν μία αυτάρκης μονάδα, που θα παράγει ό, τι χρειάζεται. Θα ανταλλάσει, μόνο για την αγορά αυτών των αναγκαίων αγαθών, που δεν μπορούν να παραχθούν τοπικά.

Ο Γκάντι φέρνει για παράδειγμα μια βρετανική αποικία, την Νατάλ, που προστάτεψε τη ζάχαρή της φορολογώντας τη ζάχαρη που ερχόταν από άλλη βρετανική αποικία, τον Μαυρίκιο. Η Αγγλία αμάρτησε κατά της Ινδίας με το να επιβάλλει το ελεύθερο εμπόριο σ’ αυτήν. Μπορεί να ήταν τροφή για την ίδια, αλλά υπήρξε δηλητήριο γι’ αυτή τη χώρα.

Ο Γκάντι εφήρμοσε τη θεωρία του ‘σουαντέσι’ πειραματικά στην παραγωγή του χειροποίητου υφαντού υφάσματος (khaddar) με απώτερο σκοπό να επεκταθεί σε κάθε χωριό και κάθε σπίτι και στην οικιοθελή απόρριψη των εισαγομένων ρούχων. Το ‘σουαντέσι’ διαδόθηκε με τη μορφή εθνικού κινήματος που εφαρμόσθηκε με θρησκευτική ευλάβεια. Ο Γκάντι συνιστούσε τους οπαδούς του να πάρουν τον παρακάτω όρκο: «Με το Θεό σαν μάρτυρά μου, ανακοινώνω επίσημα ότι από σήμερα θα αρκούμαι, για την προσωπική μου χρήση, στα ρούχα που κατασκευάζονται στην Ινδία από ινδικό βαμβάκι, μετάξι ή μαλλί˙ και θα απέχω τελείως από τη χρήση ξένων ρούχων, και θα καταστρέψω όλα τα ξένα ρούχα που έχω στην κατοχή μου.»

Η παραγωγή πρώτων υλών για τα υφάσματα στην Ινδία βοηθά ταυτόχρονα και στην ανάπτυξη της γεωργίας, που για τον Γκάντι αποτελεί το δεύτερο πνεύμονα της οικονομίας. Τα χωριά πρέπει να γίνουν αυτοδιοικούμενα και αυτάρκη στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Η προσφυγή στη φυσική εργασία για τον επιούσιο, θα επιφέρει μια σιωπηλή επανάσταση στην διάρθρωση της κοινωνίας. Επιστροφή στα χωριά σημαίνει μια θεληματική αναγνώριση του καθήκοντος παροχής εργασίας για το ψωμί. Δεν υπάρχει τίποτε πιο ευγενές ή πιο πατριωτικό από το να εργαζόμαστε όλοι, τουλάχιστον μια ώρα την ημέρα, και να κάνουμε την εργασία που πρέπει να κάνουν οι φτωχοί και έτσι να ταυτίζουμε τον εαυτό μας μαζί τους.

Το μέγιστο όφελος από τη γεωργία μπορεί να επιτευχθεί με τη συνεταιριστική καλλιέργεια. Είναι πολύ καλύτερα για εκατό οικογένειες σ’ ένα χωριό να καλλιεργούν τη γη τους συλλογικά και να μοιράζονται το εισόδημα παρά να μοιράσουν τη γη μεταξύ τους σε εκατό μερίδια. Ό,τι ισχύει για τη γη ισχύει και για την κτηνοτροφία.

Η οικονομική πρόοδος, όταν γίνεται ανεξέλεγκτα με σκοπό την συγκέντρωση πλούτου καθίσταται ανταγωνιστική στην πραγματική ηθική πρόοδο. Είναι η εξέλιξη της ψυχής που μετράει περισσότερο και σ’ αυτήν θα πρέπει να αφιερωθούν η διάνοια και όλες οι άλλες δραστηριότητές μας.

Θα πρέπει ακόμη να τεθεί ένα φρένο στην βιομηχανική παραγωγή που καθιστά άνεργους χιλιάδες χειροτέχνες. Αν η Βεγγάλη είχε κηρύξει μποϊκοτάζ σε όλα τα ρούχα που κατασκευάζονταν από μηχανήματα θα ήταν πολύ καλύτερα. Τα μηχανήματα άρχισαν να ερημώνουν την Ευρώπη. Η καταστροφή τώρα χτυπά την πόρτα της Ινδίας. Τα μηχανήματα είναι το κύριο σύμβολο του σύγχρονου πολιτισμού˙ αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο αμάρτημα. Σήμερα τα μηχανήματα βοηθάνε μόνο λίγους να επιβληθούν πάνω στις πλάτες εκατομμυρίων ανθρώπων. Η κινητήρια ώθηση πίσω από όλα αυτά, δεν είναι η φιλανθρωπία για την εξοικονόμηση εργασίας, αλλά η απληστία. Η μηχανοποίηση είναι καλή όταν τα χέρια είναι πολύ λίγα για το έργο που πρόκειται να επιτευχθεί. Είναι όμως κακή όταν υπάρχουν περισσότερα χέρια από ό, τι απαιτείται για το έργο, όπως συμβαίνει στην Ινδία. Η βιομηχανοποίηση δεν είναι αναγκαία σε καμία χώρα. Και πολύ λιγότερο για την Ινδία. Η μαζική παραγωγή θα πρέπει να γίνεται μέσα στα σπίτια των ανθρώπων. Τα μηχανήματα θα πρέπει να είναι πολύ απλά ώστε να μπορούν να μπουν σε εκατομμύρια σπίτια. Η αξία βρίσκεται στην εργασία και όχι στη μηχανή.

Ο οικονομικός πόλεμος είναι ένα παρατεταμένο βασανιστήριο. Και οι φθορές του δεν είναι λιγότερο τρομακτικές από αυτές του πραγματικού πολέμου. Η οικονομική κρίση μπορεί να αποφευχθεί αν οι άνθρωποι αγαπήσουν τη φτώχεια.... Η οικονομική κρίση γεννιέται επειδή τα μάτια μας ποθούν την περιουσία του γείτονά μας. Δεν θα υπάρξει φτώχεια στον πλανήτη αν πάρουμε την ιερή απόφαση ότι δεν θα έχουμε στην ιδιοκτησία μας περισσότερα από όσα χρειαζόμαστε για τις ατομικές μας ανέσεις.

Η ανεξάρτητη Ινδία μπορεί να εκπληρώσει το καθήκον της προς τον κόσμο που αναστενάζει, υιοθετώντας μια απλή και έντιμη ζωή, αναπτύσσοντας τις χιλιάδες οικοτεχνίες της και ζώντας ειρηνικά με τον κόσμο.

Πηγή

Διαμόρφωση/σύζευξη :Α.Τ.