Σάββατο, 14 Φεβρουαρίου 2015

Η μεγάλη κωλοτούμπα των ΜΜΕ


Η παράδοση κυβερνητισμού των συστημικών μέσων ενημέρωσης αποκτά νέα δυναμική λόγω της υπερχρέωσης.


«Σπάμε το περιβόητο τρίγωνο της διαπλοκής, μεταξύ τραπεζών, πολιτικού προσωπικού και μέσων ενημέρωσης». Ήταν η εξαγγελία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησής του, που σχολιάστηκε λιγότερο στον Τύπο, στα κανάλια και στα ραδιόφωνα – για τους προφανείς λόγους. O κ. Τσίπρας δεν έγινε και πολύ συγκεκριμένος. Περιορίστηκε να ανακοινώσει ότι «η κυβέρνηση θα καταργήσει τα χαριστικά δάνεια προς τα ΜΜΕ και θα εφαρμόσει το θεσμικό πλαίσιο για την προκήρυξη και την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών».

Το δεύτερο είναι ιστορικής σημασίας εξέλιξη, αν θυμηθεί κανείς ότι τα κανάλια εκπέμπουν για 25 χρόνια χωρίς κανονικές άδειες. Το πρώτο είναι δεκτικό πολλαπλών αναγνώσεων, γιατί χωράει πολύς υποκειμενισμός στον ορισμό ενός δανείου ως χαριστικού.


Όπως όλα δείχνουν, το Μέγαρο Μαξίμου σκοπίμως δεν ανοίγει τα χαρτιά του ως προς το ποιους μιντιάρχες αφορά ο κηρυγμένος πόλεμος εναντίον της ολιγαρχίας. Έτσι, ώσπου ο καθένας από τους «υποψήφιους» να βρεθούν στο στόχαστρο,έχει το χρόνο να στηρίξει τις ελληνικές θέσεις στη διαπραγμάτευση, την εθνική προσπάθεια, τελικά τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ο ΔΟΛ που «ντύθηκε» ΣΥΡΙΖΑ


Η στροφή που συζητήθηκε περισσότερο μέχρι τώρα είναι αυτή του ΔΟΛ.


Η αρχή έγινε με ένα προεκλογικό πρωτοσέλιδο του «Βήματος» για την «ευκαιρία της Αριστεράς» και ολοκληρώθηκε με το κόκκινο λογότυπο των «ΝΕΩΝ» πάνω από τον τίτλο «Η Ελλάδα άλλαξε σελίδα» την επομένη των εκλογών.

Γρήγορα και άγαρμπα το συγκρότημα έδωσε το σήμα ότι είναι εδώ και δίπλα στον ΣΥΡΙΖΑ, κάτι που μέχρι τώρα το Μέγαρο Μαξίμου κάνει πως δεν παρατηρεί καν. Αν δει κανείς τα οικονομικά στοιχεία του ΔΟΛ και συνεκτιμήσει την πτώση της διαφήμισης στις εφημερίδες στο σύνολό τους, θα βρει την πιθανότερη ερμηνεία αυτού του απότομου γυρίσματος.

Είναι τα υπέρογκα χρέη, άλλωστε, που έφεραν τον ΔΟΛ πολύ κοντά στη συγχώνευση με τον Πήγασο το καλοκαίρι, στη βάση μιας τροπολογίας που διευκόλυνε τέτοιες διεργασίες και η οποία είχε σχολιαστεί έντονα εκτός συνόρων. «Οι Έλληνες ολιγάρχες δεν πληρώνουν» ήταν η κατακλείδα πύρινου άρθρου στο γερμανικό περιοδικό «Focus» που αναφερόταν στη συγχώνευση που, τελικά, «κόλλησε».

Σύμφωνα με ρεπορτάζ στο typologies.gr, ο καθοριστικός παράγοντας που έφερε κοντά τους δύο εκδοτικούς ομίλους είναι ο μεγάλος δανεισμός, καθώς και η δυσκολία σύναψης νέων δανείων, με αποτέλεσμα την έλλειψη ρευστότητας, που στο συγκρότημα του Πήγασου οδήγησε σε καθυστέρηση της καταβολής των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους (για πρώτη φορά από το 1981 που εκδόθηκε το «Έθνος») ως και δύο μήνες. Στόχος, κατά το ίδιο ρεπορτάζ, ήταν o συνολικός δανεισμός των 405 εκατ. ευρώ (ΔΟΛ - Πήγασος - Mega) να μειωθεί μετά το «κούρεμα» στα 130-160 εκατ. ευρώ.

Αυτή τη στιγμή τα περισσότερα ΜΜΕ δεν έχουν υγιή οικονομικά, κάποια έχουν κυριολεκτικά βουλιάξει από τα χρέη, ενώ τα έσοδα στηρίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στις διαφημίσεις από τις μεγάλες τράπεζες.

Το νέο τοπίο που θα διαμορφωθεί στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα προφανώς και ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες και τους εργαζόμενους στα media, γιατί οι νέοι κανόνες στο παιχνίδι μπορεί να φέρουν ξαφνικό θάνατο για τους υπερχρεωμένους. Ακριβώς επειδή οι επιχειρήσεις της ενημέρωσης είναι ζημιογόνες, δεν υπάρχει ενδιαφέρον –παρά μόνο κατ’ εξαίρεση– από ιδιώτες να επενδύσουν, ενώ και η απεμπλοκή για όσους θα το επιθυμούσαν είναι δύσκολη, αφού δεν πρόκειται να απαλλαγούν από υποχρεώσεις και εκκρεμότητες.

Σκληρό παιχνίδι


Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δείξει μέχρι τώρα ότι βλέπει την υπόθεση της ενημέρωσης με έναν μη συμβατικό τρόπο. Δεν έχει προηγούμενο, για παράδειγμα, το εμπάργκο στον Γ. Πρετεντέρη, στις εκπομπές του οποίου δεν πηγαίνουν τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ στις συνεντεύξεις που έδιναν προεκλογικά στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Mega έβαζαν ως όρο –και τους περνούσε…– να μη συμμετέχει ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος.


Αλλά και η «Αυγή» πριν από λίγες μέρες, σε ένα σχόλιο με τίτλο «Νταβατζήδες τέλος», κατακεραύνωσε τη στήλη «Βηματοδότης» επειδή σχολίασε το ότι ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Κώστας Ήσυχος «δεν απάντησε με τεμενάδες –όπως συνήθιζαν οι προκάτοχοί του– στον “πολύ” δημοσιογράφο του “Βήματος, καθώς ήταν σε υπηρεσιακή σύσκεψη».

«Αλλάζουν οι καιροί» προειδοποίησε η «Αυγή», εκτιμώντας ότι αυτό «θα πέσει λίγο βαρύ σε μέσα που είχαν συνηθίσει να παίρνουν τις ανακοινώσεις και τις διαρροές πριν φτάσουν καν στο γραφείο Τύπου του εκάστοτε υπουργείου».

Σε κάθε περίπτωση, η Κουμουνδούρου υπερέχει σαφώς στα social media, κάτι που αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα διαπιστώνοντας πόσο γρήγορα και πόσο πολλοί υποστηρικτές της κυβέρνησης αντιδρούν, όχι πάντα πολιτισμένα, όταν γραφτεί κάτι εναντίον της.

Άρση προνομιακής μεταχείρισης(;)


Από τη συνάντηση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη με εκπροσώπους των τραπεζών την προηγούμενη εβδομάδα έγινε γνωστό ότι ζητήθηκε να αλλάξουν οι κανόνες σε σχέση με τη δανειοδότηση των ΜΜΕ. Ειδικότερα, ζητήθηκε να αρθεί η προνομιακή μεταχείριση υπερχρεωμένων επιχειρήσεων του Τύπου. Στη συνάντηση, στην οποία ήταν παρών και ο υπουργός Ανάπτυξης Γ. Σταθάκης, δόθηκε η οδηγία να σταματήσουν τα δάνεια σε media που δεν πληρούν τα κριτήρια. Εκ μέρους των τραπεζών στη συνάντηση μετείχαν οι Γιώργος Μιχελής, που προορίζεται για τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην Εθνική Τράπεζα, Άνθιμος Θωμόπουλος από την Τράπεζα Πειραιώς, Νίκος Καραμούζης, Φωκίων Καραβίας από τη Eurobank και Αλέξανδρος Αντωνόπουλος από την Τράπεζα Αττικής.


ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΚΔΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟ 2013








ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ 2013 ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΚΕΡΔΗ ΠΡΟ ΦΟΡΩΝ 2013 (Ή ΖΗΜΙΕΣ) ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ





ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗ Α.Ε. 58.938.248 1,2 -17.507.470 8,5
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε. 37.781.266 -13,6 -11.078.694 8,2
ΕΘΝΟΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε. 33.690.068 -10,5 -6.876.319 6,8
ΑΤΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε. 31.898.053 -5,7 318.83 160,8
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ Α.Ε. 31.300.005 -4,5 820.525 72,1
REAL MEDIA Α.Ε. 24.113.465 -9,5 815.901 _
ΤΗΛΕΡΑΜΑ Α.Ε. 12.568.543 4,0 1.225.681 27,9
PEGASUS MAGAZINES ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 8.534.795 -8,4 -1.424.595 51,7
ΗΜΕΠΕΤ Α.Ε. 8.232.519 -2,7 -1.852.331 20,8
ΠΑΡΑ ΕΝΑ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε. 7.351.138 245,0 -1.132.302 -30,3
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Π. ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ & ΣΙΑ Α.Ε. 7.079.791 -32,3 -3.622.346 -35,0
ΤΡΙΤΗ ΟΨΗ Α.Ε. 5.986.121 _ -2.342.475 _
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ – ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε.Β.Ε. 5.883.613 -8,7 -2.070.377 17,1
SABD – ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 5.844.635 -10,1 -18.438 96,2
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ Α.Ε. 5.412.069 _ -318.191 _
ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε. 5.370.768 -26,9 -5.043.547 11,9
ΗΜΕΡΗΣΙΑ Α.Ε.Ε. 5.080.507 -30,8 -2.062.322 -45,8
ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ, Θ. Μ., Α.Ε. 4.289.491 0,6 -366.106 25,7
SPORTDAY Α.Ε.Π.Ε.Ε. 4.182.443 -20,6 -384.858 47,2
ΛΑΜΨΗ ΕΚΔΟΤΙΚΕΣ & ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. 3.960.350 -7,1 -163.121 75,8
ΜΠΟΥΣΙΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Ε.Π.Ε. 3.875.080 -5,8 682.511 350,8
ΔΕΣΜΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 3.812.862 -2,0 49.3 233,3
BLACK & WHITE ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 3.684.378 14,2 251.149 49,2
ΜΕΛΛΟΝ GROUP Α.Ε. 2.696.551 -37,9 -1.058.123 -85,2
ΤΑΤΑΡΗ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.&Β.Ε. 2.559.403 -7,2 12.759 109,9
UP ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε. 2.470.922 -26,0 -707.904 6,0
D.A. ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ Α.Ε. 2.111.496 -0,5 -706.068 -80,5
GREEN BOX Α.Ε. 1.912.587 18,2 32.642 -3,0
WEB ENTERTAINMENT ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 1.802.299 1474,7 19.496 164,0
ΑΘΕΝΣ ΒΟΙΣ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 1.785.591 -20,3 13.863 -62,5
ΣΠΑΝΤΙΔΟΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ, Ε.Π.Ε. 1.762.323 8,2 159.399 -39,3
ΙΟΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε. 1.598.277 -1,6 -470.47 42,9
ΜΥΚΩΝΙΑΤΗΣ, Α., ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε. 1.559.835 -16,9 -63.282 _
ΕΣΤΙΑ, ΕΦΗΜΕΡΙΣ, ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 1.448.914 -35,2 -144.5 _
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Α.Ε. 1.326.278 -7,4 -7.892 94,7
ΚΑΠΑ ΣΙΓΜΑ ΔΕΛΤΑ Α.Ε. 1.186.908 22,5 22.375 22,9
FREE SUNDAY ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 1.076.460 -40,5 11.638 107,2
SMART PRESS Α.Ε. 1.011.204 -17,8 124.364 401,2
ΠΗΓΑΣΟΣ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 1.007.347 -7,9 -14.229.889 -246,8
ΤΟΤΣΗ, ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, Α.Ε.Β.Ε. 784.508 -17,1 33.176 -5,0
NEW MEDIA NETWORK SYNAPSIS Α.Ε. 696.561 50,5 230.761 53,3
ΑΛΕΞΙΟΥ, Γ., & ΣΙΑ Α.Ε. 569.934 -31,6 -156.897 -1497,6
ΔΥΡΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε. 470.044 12,9 10.321 -24,7
ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. 468.560 23,8 -56.482 81,2
ΧΟΝΔΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, Π. Ι., Α.Ε. 462.363 -9,3 -12.937 -152,4
INTERNET COMMERCIAL Α.Ε. 363.684 -34,6 -55.014 -328,3
FREENET Α.Ε. 354.615 -3,2 43.105 87,4
METRORAMA ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ε.Π.Ε. 342.633 -74,4 -250.451 -645,0
INTERNATIONAL PUBLICATIONS Ε.Π.Ε. 336.525 -39,1 -9.387 -129,3
ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ, Γ., Α.Ε. 287.219 -8,5 50.353 226,6
ΚΟΡΟΜΗΛΗΣ, Ι., Α.Ε. 287.081 -25,4 18.533 131,4
ΡΗΓΑ, ΑΦΟΙ, ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε.Ε. 262.081 -7,5 31.97 2213,3
ΣΕΛΑΝΑ Α.Ε. 241.969 52,5 129.162 200,9
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΡΚΥΡΑ Α.Ε. 185.710 -25,9 -175.174 10,3
ΣΟΦΙΑΝΝΑ Α.Ε. 170.207 -22,6 -10.902 -196,9
ΔΑΒΙΑ, Ε., “BITTER” ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε. 136.301 21,2 33.376 -5,1
ΘΡΑΚΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε. 127.694 -24,2 -32.487 -243,1
GRAPHOPRESS Ε.Π.Ε. 107.760 71,1 21.923 197,4





Πηγή: STAT BANK



[Free Sunday, τεύχος 310]

ΤΟ ΕΙΔΑΜΕ ΕΔΩ
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ/ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΦΩΤΟ:Α.Τ.