Στις 23.7, ο υπουργός Επικρατείας, Νίκος Παππάς, έβαλε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την ''Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική''.
Πρόθεση της κυβέρνησης είναι με το νομοσχέδιο αυτό να γίνει συνολική ρύθμιση και διαχείριση σε στρατηγικό επίπεδο της ροής των πληροφοριών, με πρόσχημα την διασφάλιση της πολυφωνίας και της πλουραλιστικής ενημέρωσης, αλλά με απώτερο στόχο την ενίσχυση των θέσεων της ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια της κοινής γνώμης.
Σύμφωνα λοιπόν με το όσα λέει η κυβέρνηση, το νομοσχέδιο με τίτλο «Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική, Οργάνωση της Επικοινωνιακής Διπλωματίας και Σύσταση Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας και Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης» έχεις ως στόχο τα κάτωθι:
– Θεσμοθετείται – σύμφωνα με τα πρότυπα κρατών, όπως είναι η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία κλπ. – το Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής ως διυπουργικό κυβερνητικό όργανο υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού με αρμοδιότητα τόσο τον διετή στρατηγικό σχεδιασμό του συνόλου των επικοινωνιακών προγραμμάτων και δράσεων του κράτους όσο και τον σχετικό συντονισμό όλων των Υπουργείων και λοιπών δημοσίων Υπηρεσιών.
– Στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική ανασυγκροτείται σε ορθολογική βάση, μακριά από πελατειακές αντιλήψεις του παρελθόντος, ο καθοριστικός για την προβολή της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό μηχανισμός Επικοινωνιακής Διπλωματίας της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Εγκαθιδρύεται αντικειμενικό και αξιοκρατικό σύστημα προαγωγών και μεταθέσεων των υπαλλήλων του κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας βάσει μετρήσιμων κριτηρίων. Καθίσταται το οργανωτικό σχήμα των Γραφείων Τύπου και Επικοινωνίας στο εξωτερικό πιο σφικτό και πιο αποτελεσματικό με πλήρη αξιοποίηση των διαθέσιμων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων.
Με αυτές λοιπόν τις ανάγκες, προχωρούν στα εξής:
– Ιδρύεται ανώνυμη εταιρεία του Δημοσίου με την επωνυμία
Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας Α.Ε. (
Ε.Κ.Ο.Μ.Ε.) με σκοπό την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων, που αφορούν στην υποστήριξη των δημοσίων και ιδιωτικών πρωτοβουλιών και επιχειρήσεων στους τομείς των οπτικοακουστικών μέσων και της ψηφιακής τεχνολογίας.
– Συστήνεται
Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης, προκειμένου μέσω αυτού να ενισχυθεί το έργο επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στο χώρο κυρίως της διαδικτυακής ενημέρωσης, αλλά και να υπάρξει, κατά το δυνατόν, καταγραφή και υπαγωγή τους στο γενικότερο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με ιδιαίτερη έμφαση στην τήρηση των κανόνων διαφάνειας και δεοντολογίας.
Με τις κινήσεις αυτές η κυβέρνηση θέλει να βάλει μια τάξη στο μιντιακό τοπίο του διαδικτύου, να δώσει ευκαιρίες για την τόνωση της επιχειρηματικότητας στο τομέα των διαδικτυακών media και να δημιουργήσει μια οργάνωση αξιοκρατική και λειτουργική για τον ευαίσθητο τομέα της δημόσιας πολιτικής ζωής.
Η δημόσια διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την
Πέμπτη, 30 Ιουλίου και ώρα 10.00 πμ. [η
σχετική σελίδα του open.gov].
Το άρθρο 31
Τα τελευταία χρόνια το διαδίκτυο έχει γίνει βασική πηγή ενημέρωσης για εκατομμύρια πολίτες του ελληνικού κράτους αλλά ως τώρα το Ίντερνετ δεν ήταν χώρος όπου μπορούσε το κράτος να βάζει διαφημίσεις.
Αλλά με πλέον, βάση του άρθρου 31 του σχεδίου νόμου,
εάν μια επιχείρηση είναι σοβαρή και σύννομη, και ενταχθεί στο Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης θα μπορεί να λαμβάνει ζεστό κρατικό χρήμα, που είναι από τους φόρους μιας ήδη εξαθλιωμένης κοινωνίας, για να διαφημίζει το κράτος τα προγράμματά του. Το μητρώο αυτό θα τηρείται στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.
Αν λοιπόν κάποιος μεγάλος όμιλος που έχει την κατοχή του μια εταιρία με ενημερωτικές ιστοσελίδες και φαίνεται νομότυπος θα μπορεί να μπει, προαιρετικά, στο μητρώο αυτό και επειδή το έκανε προαιρετικά η κυβέρνηση θα τον ανταμείψει με ειδικά προνόμια όπως:
– Να έχουν πρόσβαση στα ιστορικά αρχεία οπτικοακουστικών μέσων, τα οποία τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στα εποπτευόμενα από αυτή νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα υπό την επιφύλαξη του νόμου περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας, όπως εκάστοτε ισχύει. Δύνανται δε να κάνουν χρήση του φυλασσόμενου σε αυτά υλικού (αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση στο κοινό), εφόσον χορηγηθεί σχετική άδεια από τον αρμόδιο για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική υπουργό.
– Να περιλαμβάνονται μεταξύ των επιχειρήσεων, στις οποίες κατά τα οριζόμενα στο π.δ. 261/1997 (Α’ 186), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, μπορεί να ανατεθεί η καταχώριση διαφημιστικών ή άλλων συναφών μηνυμάτων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Με απόφαση του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται το συνολικό ποσοστό συμμετοχής των Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης στην κατανομή της προϋπολογιζόμενης διαφημιστικής δαπάνης κάθε δημόσιου φορέα καθώς και η διαδικασία επιλογής συγκεκριμένων ηλεκτρονικών μέσων και ανάθεσης σε αυτά της μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων.
– Να προτιμώνται ως συνεργάτες και εταίροι στα ερευνητικά, εκπαιδευτικά και λοιπά προγράμματα του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε.
– Να μπορούν να ζητούν την διαπίστευση δημοσιογράφων τους στην τακτική ενημέρωση των πολιτικών συντακτών (briefing) από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο.
Από ότι καταλαβαίνετε, οι ιστοσελίδες που έχουν δημοσιογράφοι πχ με έδρα το Μαρούσι σε κοινά γραφεία με ραδιοφωνικό σταθμό και εφημερίδα μεγάλης κυκλοφορίας, θα είναι από εκείνους που θα χαίρονται τα προνόμια αυτά και θα λαμβάνουν ταυτόχρονα και χρήματα για τις κρατικές διαφημίσεις.
Αυτό που προξενεί μεγάλη εντύπωση όμως είναι η «
επικοινωνιακή διπλωματία», μιας και τέτοιος όρος δόκιμος δεν υπάρχει…ως τώρα δηλαδή, διότι πολύ σύντομα, οι κακές οι γλώσσες λένε πως «
θα ανατεθεί σε δημοσιογράφους με αποκλειστικό αντικείμενο την παρακολούθηση των ξένων ΜΜΕ και τη σύνταξη σχετικών επισκοπήσεων και ενημερωτικών σημειωμάτων», τα οποία σημειώματα θα έχουν τελικό αποδέκτη την ελληνική κοινή γνώμη. Ο ορισμός της αντικειμενικής ενημέρωσης δηλαδή #not!
Και με τα σκάνδαλα τι θα γίνει κύριε Παππά;
Υπάρχουν κάμποσες περιπτώσεις για ν’ αναφέρουμε, αλλά μια πρόσφατη την οποία θα θυμούνται αρκετοί, ήταν αυτή που έγινε γνωστή πριν λίγες ημέρες (
μέσα Ιουλίου 2015), με μια λίστα που κατέθεσε στο πειθαρχικό συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ ο Πάνος Καμμένος με τα media shops, τα ΜΜΕ και τους
δημοσιογράφους που φέρονται να έλαβαν συνολικά 21 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της διαφημιστικής καμπάνιας του ΚΕΕΛΠΝΟ. Στην λίστα υπάρχουν ποσά τα οποία δημιουργούν ερωτήματα, ποσά με άγνωστους παραλήπτες. Σε αρκετές περιπτώσεις, το μέγεθος κι η ακροαματικότητα των Μέσων δεν δικαιολογογούν τα ποσά. Ο πρόεδρος των Ανεξαρτήτων Ελλήνων έδωσε με επιφύλαξη την λίστα αυτή στο πειθαρχικό συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ μαζί με 153 δημοσιογράφους που εμφανίζονται να είναι στο μισθολόγιο του ΚΕΕΛΠΝΟ αλλά το θέμα δεν μπορεί να αφορά μόνο την δημοσιογραφική δεοντολογία.
Το ΚΕΕΛΠΝΟ είναι δημόσιος φορέας, και ως εκ τούτου τα 21 εκατομμύρια της λίστας είναι δημόσιο χρήμα του οποίου η χρήση πρέπει να δημοσιεύεται και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπόκειται στο καθεστώς των προσωπικών δεδομένων. Στον δε κατάλογο συμπεριλαμβάνονται περισσότερα από 150 μισθολόγια, πολλά sites και ΜΜΕ καθώς και 37 δημοσιογράφοι.
Ακόμα και αυτήν την στιγμή επικρατεί μια σύγχυση για το θέμα, βλέπετε συν τ’ άλλα ήταν ένα σκάνδαλο που προηγήθηκε λίγες ημέρες πριν την νέα λαίλαπα φορολογικών και αντιλαϊκών μέτρων, ένα σύνηθες φαινόμενο ώστε να στραφεί η προσοχή και η οργή της κοινής γνώμης αλλού, μα παρ’ ολ’ αυτά, στην Ελλάδα ζούμε όλοι και
ξέρουμε πολύ καλά πώς δουλεύουν αυτές οι επιχορηγήσεις και σε ποιων τσέπες καταλήγουν συνήθως.
Και για να το επαναλάβουμε, αν δεν έγινε αντιληπτό, ο Νίκος Παππάς δηλαδή, ξεκαθάρισε πως τα sites που εντάσσονται στις ποσοστώσεις της κρατικής διαφήμισης αρκεί να είναι σοβαρές, σύννομες και καταγεγραμμένες επιχειρήσεις! Μόνο αυτά και κανείς άλλος.
Και τι θέλει να πει ο… ποιητής με το σύννομες;
Ποιες ιστοσελίδες, κατά την γνώμη του κράτους, είναι σύννομες;
Όχι πως το osarena ή το kollect θα ενδιαφέρονταν να συγκαταλέγονται στις καταγεγραμμένες, πολλώ μάλλον στις επιχειρήσεις αλλά, στα έννομα, συγκαταλέγονται και τα sites που τα λένε έξω από τα δόντια, όπως
αυτός ο blogger που οδηγείται στην φυλακή επειδή τόλμησε να βγάλει στον αέρα μια καταγγελία, αληθινή και αποδεδειγμένα υπαρκτή για κάποια εταιρεία;
Προφανώς όχι. Καθώς κατά την κυβέρνηση, αυτά τα ιστολόγια δεν είναι νόμιμα. Δεν κατατάσσονται σε αυτές τις ρυθμίσεις, αλλά αντίθετα
αντιμετωπίζονται εχθρικά, νοιώθοντας στον σβέρκο τους, το χέρι του νόμου.
Και κάτι ακόμα που φαίνεται να απορρέει αυτή η διαβούλευση – το θέτω με ερωτηματικό, καθώς είναι μια άποψη που σχηματίσαμε εμείς – είναι πως
ανοίγει τον δρόμο για να βάλει ακόμα και χέρι σε έσοδα των blogs από μικρές διαφημίσεις, ενώ ακόμα χειρότερα, θα μπορούσαν να πατήσουν επάνω σε αυτό συγκεκριμένες διατάξεις εύκολης και άμεσης καταστολής, όπου και όποτε επιθυμούν. Τουλάχιστον, όσον αφορά τα blogs και ιστοσελίδες που έχουν το domain gr.
Ανοίγει ο δρόμος για ιστολόγια δυο ταχυτήτων που στην ουσία οι κρατικές διαφημίσεις (οι οποίες συνήθως είναι και κουβαρντάδικες, δημόσιο χρήμα γαρ) θα καταλήγουν στις τσέπες των δημοσιογράφων των οποίων τα κανάλια που εργάζονται, υποτίθεται πως θα τα κυνηγήσει η κυβέρνηση. Ενώ παράλληλα, αυτοί οι ίδιοι δημοσιογράφοι (οι υπάλληλοί τους έστω), θα ενημερώνουν κατά το δοκούν την κοινή γνώμη σχετικά με το τι λέει ο ξένος τύπος, υπό την χρηματοδότηση και την εποπτεία μιας δημόσιας υπηρεσίας!
Και εδώ δημιουργείται ένα ακόμα ζήτημα, καθώς τα αδέσμευτα blogs θα δίνουν και αυτά ενημέρωση η οποία προφανώς τις περισσότερες φορές θα είναι διαφορετική από αυτή που θα δίνουν τα «
έννομα» κρατικά επιχορηγούμενα blogs/ιστολόγια. Και τι θα συμβεί τότε;
Θα εφαρμοστεί η καταστολή και η φίμωση, με το γράμμα του νόμου;
Επειδή αν συμβεί αυτό – που θα συμβεί σίγουρα σε κάποιες περιπτώσεις – είδαμε πιο πάνω μια πρόσφατη περίπτωση, και σίγουρα υπάρχουν αρκετές ενδεικτικές και στο παρελθόν, οδηγούμαστε σε πλήρως ελεγχόμενη «
πληροφόρηση» και την μεγαλύτερη καταστολή της ελευθεροστομίας.
[Μια ευγενική απαλλοτρίωση και τροποποίηση από το
osarena]
28 Ιουλίου 2015 · από kollectinfo - ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ/ΦΩΤΟ:Α.Τ.