ΠΟΙΑ ΝΟΗΜΑΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΘΟΥΝ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ''ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ'' ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ.
''Εάν θέλουμε λοιπόν να έχουμε την διακυβέρνηση των παιδιών όπως θα πρέπει αυτή να γίνει θα πρέπει να ακολουθήσουμε τα εξής: δεν θα τα αφήνομε να είναι ελεύθερα προτού εγκαθιδρύσουμε μέσα τους όπως σε μία πόλη ένα πολίτευμα και προτού ύστερα από καλλιέργεια που θα κάνομε στο ΑΡΙΣΤΟ τμήμα τής ψυχής τους διά μέσω τού δικού μας κυβερνήτη, να ορίσουμε αντικαταστάτη μας έναν ΑΡΙΣΤΟ ΦΥΛΑΚΑ και ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ ΜΕΣΑ ΤΟΥΣ και τότε τα αφήνομε ελεύθερα.''
Τι μας λέει εδώ ο Πλάτων; Μας λέει ότι τα παιδιά, δεν μπορούν οι γονείς να τα αφήσουν ελεύθερα από την αρχή. Πρέπει πρώτα να εγκαταστήσουν ΜΕΣΑ ΤΟΥΣ ένα πολίτευμα, όπως το εφαρμόζουμε και στην πόλη μας για να λειτουργεί ομαλά, ισορροπητικά και για όλους Δίκαια. Το οποίο αυτό πολίτευμα αποτελείται από τα τρία μέρη τής ψυχής και έχει χωριστεί:
• στους φύλακες,
• στους επίκουρους και
• στους άρχοντες
Και που βρίσκεται σε αντιστοιχία με τα μέρη της ψυχής μας :
● το λογιστικό,
● το θυμοειδές και
● το επιθυμητικό.
Αυτό πλέον όταν εγκατασταθεί και έχει εφαρμοστεί/λειτουργήσει, έχει επί της Ουσίας επικοινωνήσει με τα μέρη της α ρ ε τ ή ς.
Η Αρετή είναι και το μέγα ζητούμενο. ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΤΗΝ ΨΥΧΗ. Το θέμα της αρετής μέσα στην ψυχή μας, είναι ξεκάθαρο πια:
✦ λογιστικόν = Φρόνηση
✦ θυμοειδές = Σωφροσύνη & ανδρεία
✦ επιθυμητικό = Δικαιοσύνη
Αυτή η Αρετή αποτελείται από αυτά τα τρία μέρη και όλα μαζί είναι ένας συγκερασμός της ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ. Δικαιοσύνη = τα τού εαυτού πράττειν, οικειοπραγίαν, το κάθε ένα μέρος της ψυχής πρέπει οπωσδήποτε να ακολουθεί το συγκεκριμένο μέρος της αρετής.
ΑΥΤΟ ΛΟΙΠΟΝ ΣΑΝ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΟΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ. ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ ΝΑ ΤΟ ΔΟΥΝ ΝΑ ΔΡΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ... ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙΚΑ! Πρέπει να δουν δλδ τις ιδιότητες της αρετής τις οποίες οι γονείς πραγματικά λειτουργούν, ΟΧΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΑΛΛΑ ΔΙΑ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΟΥΣ. Οι γονείς είναι το παράδειγμα, καθώς είναι το πρώτο αρχετυπικό παράδειγμα στο φυσικό-εδώ επίπεδο του Ανθρώπου. Διότι οι πράξεις είναι η ουσία σε ό,τι οι γονείς θέλουν να μεταλαμπαδεύσουν στα παιδιά.
—— ϶ϵ ——
Παραθέτω λοιπόν και πάλι το κείμενο τού Πλάτωνος, για να γίνει πλήρως αντιληπτό το βάθος των εννοιών του μέσα σε μόλις 5 γραμμές. ΔΙΟΤΙ ΞΕΚΙΝΑΕΙ ... ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ! ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ :
''Ή διακυβέρνηση των παιδιών πρέπει να γίνεται έτσι ώστε να μην τα αφήνομε να είναι ελεύθερα προτού εγκαθιδρύσουμε μέσα τους όπως σε μία πόλη ένα πολίτευμα και προτού ύστερα από καλλιέργεια που θα κάνομε στο ΑΡΙΣΤΟ τμήμα τής ψυχής τους διά μέσω τού δικού μας λογιστικού μέρους ορίσουμε διά αντικαταστάτη μας έναν ΑΡΙΣΤΟ φύλακα και κυβερνήτη μέσα τους (διότι αυτός πρέπει να κυβερνά διά μέσω τού λογιστικού τον νου των παιδιών) και τότε πια τα αφήνομε ελεύθερα''.
Γιατί είναι αυτό πια το λογιστικό μέρος τής ψυχής τού παιδιού και αυριανού ενήλικα που πρυτανεύει, είναι δλδ αυτός ο φύλακας τής Φρόνησης που θα οδηγεί και θα προστατεύει το παιδί καθ' ΟΛΗ την διάρκεια τής εδώ ζωής του. Το παιδί έτσι δυναμώνει και αναλαμβάνει καθώς μεγαλώνει την ΑΠΟΛΥΤΗ ευθύνη τού εαυτού του, ΟΡΘΑ και ΔΙΚΑΙΑ!
Στις 5 μόλις αυτές γραμμές τού κειμένου τού Πλάτωνος, γίνεται η μεταφορά τού δικού μας έσω εαυτού, ο οποίος έσω εαυτός λειτουργεί διά τής αρετής με προεξάρχουσα ιδιότητα την Φρόνηση, τον φύλακα τής πόλης, γιά να καταλήξουμε σε εκείνο το πολίτευμα, στο ΑΡΙΣΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ πλέον, που κληροδοτείται στο παιδί.
—— ϶ϵ ——
Οι πρόγονοί μας έλεγαν πως το παιδί πρέπει να Θαυμάσει για να Ομοιάσει!
Η προσοχή λοιπόν έγκειται στο τι θα θαυμάσει.
• Ως επίλογο παραθέτω ένα πολύ όμορφο και περιεκτικό απόσπασμα από τον Φαίδωνα τού Πλάτωνος:
- ''Καλότυχε Σιμμία, κοίταξε μήπως δεν είναι αυτή η σωστή ανταλλαγή, δηλαδή να ανταλλάσσουμε ηδονές με ηδονές και λύπες με λύπες, φόβο με φόβο και μεγαλύτερα προς τα μικρότερα, όπως ακριβώς με τα νομίσματα, αλλά ένα νόμισμα να είναι σωστό με το οποίο πρέπει όλα αυτά να ανταλλάσσονται, δηλ. η ΦΡΟΝΗΣΗ και όλα με αυτό αγοραζόμενα και πωλούμενα, να είναι πραγματικά και ΑΝΔΡΕΙΑ και ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ και ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ και η εν γένει ΑΡΕΤΗ μαζί με την Φρόνηση, έστω κι αν έρχονται και φεύγουν οι ηδονές και οι φόβοι και όλα τα παρόμοια. ΄Οταν αυτά αποχωρισθούν από την φρόνηση και ανταλλάσσονται μεταξύ τους, κοίτα μήπως μια τέτοια Αρετή είναι μια απατηλή εικόνα και μήπως στ’ αλήθεια ➤ ταιριάζει σε δούλους, χωρίς να έχει κάτι το υγιές, ενώ η αληθινή πραγματικά Αρετή είναι η κάθαρση όλων αυτών και άρα η ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ, Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, Η ΑΝΔΡΕΙΑ και η ίδια η ΦΡΟΝΗΣΗ είναι απλά ένα μέσο για ΚΑΘΑΡΣΗ''. – Φαίδων ή Περί ψυχής 69α-69d
•
Δεν γίνεται να χάσει τον δρόμο του ένα παιδί, μα
ούτε και να γίνει δούλος άλλου ή και τού εαυτού του,
όταν έχει ριζωμένες μέσα του τέτοιες ΑΞΙΕΣ.
Ένα τέτοιο παιδί, είναι απλά ... πάνοπλο!!☀️
•
''Γῆς παῖς καὶ Οὐρανοῦ ἀστερόεντος ...''
Της Γης παιδί (είναι) και τού έναστρου Ουρανού ...
•
—— ☀️ ϶ϵ ☀️ ——
Ελένη Δημητρίου - Διαμόρφωση/φώτο : Φοίνιξ