6 δισ. ευρώ ετήσιες απώλειες από τις18.310 off shore εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας ασύδοτες και ανεξέλεγκτες. Έχει γίνει έλεγχος από το ΣΔΟΕ μόνο σε 34 από αυτές, έχουν βεβαιωθεί πρόστιμα 40.068.785,61 ευρώ από τα οποία δεν έχει πληρωθεί ούτε ένα ευρώ.
Σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων 2012–13 της Γενικής Γραμματείας Διαφάνειας του υπουργείου Δικαιοσύνης, οι off shore εταιρείες (εξωχώριες ή υπεράκτιες) συνιστούν διεθνή νομότυπη διαπλοκή όταν παρέχεται η δυνατότητα πλήρους ανωνυμίας των μετόχων - ιδιοκτητών τους (benefi cial owners) και δεν επιβάλλεται καν έλεγχος «πόθεν έσχες» για αυτούς. Σαφής επιδίωξη των ιδιοκτητών τους είναι η φοροαποφυγή, η απόκρυψη εσόδων.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται μεταξύ άλλων:
1. Η φοροαποφυγή των υπόχρεων φυσικών προσώπων που κρύβονται πίσω από τις off shore εταιρείες. Πλήρης απαλλαγή των μετόχων των off shore εταιρειών του φόρου κληρονομιάς, δωρεάς, μεταβίβασης ακινήτου και γονικής παροχής.
2. Αποφυγή εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας.
3. Το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος. Αποφυγή του Πόθεν Έσχες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη δυνατότητα ξεπλύματος, νομιμοποίησης βρώμικου χρήματος, προϊόντων εγκληματικής δραστηριότητας (ναρκωτικά, όπλα κ.λπ.).
4. Η διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, με κρατικές επιδοτήσεις.
5. Πλήρης εξασφάλιση της ανωνυμίας των μετόχων. Και έτσι η ίδρυση αυτών των εταιρειών καθίσταται όχημα ώστε μεγάλα χρηματικά ποσά, πανάκριβα ακίνητα, γιοτ, σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη τύπου lear jet κι άλλα είδη πολυτελείας να ανήκουν σε αυτές με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατόν να εμφανιστούν οι πραγματικοί ιδιοκτήτες. Δηλαδή αξιωματούχοι, αλλά και οποιοιδήποτε μπορούν να δρουν αφανώς.
6. Με την διαμεσολάβηση των off shore εταιρειών παρέχεται η δυνατότητα υπερτιμολόγησης, υποτιμολόγησης με συνέπεια την φοροαποφυγή και τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος.
Έτσι βάσει μη επιβεβαιωμένων εκτιμήσεων της ΓΓ Διαφάνειας, η απώλεια εσόδων του ελληνικού κράτους ανέρχεται στα 6 δισ. ευρώ, το χρόνο. Τι σημαίνει αυτό; Από τις απώλειες εσόδων και καταχρήσεις του δημοσίου χρήματος από την αιτία αυτή εκτιμάται ότι οφείλεται το 30% με 40% του δημοσίου χρέους!
200 υπεράκτιες μόνο στο Κρανίδι!
Προς επιβεβαίωση των προσεγγίσεων αυτών παραθέτονται περιπτώσεις με στοιχεία που δεν δέχονται καμία αμφισβήτηση:
1. Υπερτιμολόγηση 2.000% ή 45 φορές μεγαλύτερες τιμές: Εταιρεία προμηθεύτηκε από την Ισπανία μηχάνημα που η πραγματική του αξία ανερχόταν σε 4 εκατ. δρχ. Με τιμολόγιο όμως που εξέδωσε off shore εταιρεία στα νησιά Μan τιμολογήθηκε στα 174 εκατ. δρχ.. Βάσει αυτού του τιμολογίου πήρε επιδότηση 79 εκατ. δρχ.. Δηλαδή πλήρωσε το μηχάνημα 4 εκατ. δρχ. και καρπώθηκε 75 εκατ., τόσο απλά!
2. Ακριβότερα ιατρικά μηχανήματα κατά 400%: Μηχανική βαλβίδα καρδιάς ενώ το πραγματικό κόστος αγοράς όπως προκύπτει από το τιμολόγιο ανέρχονταν σε 1.225 ευρώ η ίδια η βαλβίδα στη συνέχεια τιμολογήθηκε από off shore εταιρεία και την προμήθευσαν στα νοσοκομεία έναντι 5.450 ευρώ.
Στη βάση αυτών των στοιχείων, η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας έχει ζητήσει να γίνει γνωστό:
1. Ποιοι είναι οι μέτοχοι των τριών off shore εταιρειών στο Πολύγυρο Χαλκιδικής που χρωστάνε 23 εκατ. Ευρώ που αποκαλύφθηκαν μετά από έλεγχο του ΣΔΟΕ;
2. Ποιοι κρύβονται πίσω από τον εργάτη που εκπροσωπεί 14 off shore εταιρείες στο Κρανίδι και μάλιστα ο ίδιος κάνει φορολογική δήλωση στη Δ.Ο.Υ. Φαλήρου;
3. Αν δικαιώνεται η προϊσταμένη της Δ.Ο.Υ. Κρανιδίου (Θωμαίς Μαρτίνη) που ανέφερε ότι σε μία περιοχή 4.000 κατοίκων που έχουν ιδρυθεί πάνω από 200 υπεράκτιες και έχουν στην κατοχή τους ακίνητα και πίσω από αυτές κρύβονται εφοπλιστές, πολιτικοί, δημοσιογράφοι;
2 δισ. ευρώ απώλειες από το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Το λαθρεμπόριο και η διακίνηση νοθευμένων καυσίμων στο στρατό αποτέλεσαν τα ισχυρότερα κυκλώματα διαπλοκής με μακροχρόνια δράση και ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην οικονομία, στην εθνική ασφάλεια, στη δημόσια υγεία.
«Το σκάνδαλο Κοσκωτά ακόμη κι αυτό του χρηματιστηρίου ωχριά μπροστά σε εκείνο των καυσίμων ως προς το οικονομικό μέγεθος και την αδράνεια κάθε αρχής και εξουσίας» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση της ΓΓ Διαφάνειας στην οποία τονίζεται: «Στην προκείμενη περίπτωση ήταν γνωστά τα όσα συνέβαιναν με τα καύσιμα επί χρόνια αλλά την τελευταία δεκαετία έγιναν γνωστά στοιχεία για τα λαθραία και τα νοθευμένα καύσιμα του στρατού. Εν τούτοις άφησαν αδιάφορους κυβερνήσεις, πρωθυπουργούς, αρμόδιους υπουργούς, ηγεσίες των ενόπλων δυνάμεων καθώς και τις ηγεσίες της στρατιωτικής και τακτικής δικαιοσύνης».
Με απόφαση του… Παπαδόπουλου
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές της αρμόδιας ΓΓ, η απώλεια εσόδων μόνο από το λαθρεμπόριο καυσίμων ανέρχεται σε τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ το χρόνο για το κράτος. Επίσης, πάρτι γίνεται με τα νοθευμένα καύσιμα στο στρατό. Σύμφωνα με τη ΓΓ Διαφάνειας, η αδιαφάνεια προέκυψε από την κοινή Υπουργική Απόφαση του δικτάτορα Γ. Παπαδόπουλου, του Ν. Μακαρέζου και Α. Ανδρουτσόπουλου που εκδόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 1969: «αι Ένοπλαι Δυνάμεις της Χώρας προμηθεύονται τα αναγκαιούντα αυτές καύσιμα άνευ διενέργειας διαγωνισμού». Αυτή η απόφαση ισχύει επί 43 χρόνια παρά το γεγονός ότι από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας το χρονικό αυτό διάστημα πέρασαν 17 Υπουργοί.
Πλαστά τιμολόγια
Πέρασαν περισσότερα από 15 χρόνια, από τότε που έγιναν οι νομοθετικές ρυθμίσεις και στη συνέχεια οι τροποποιήσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Όμως, το πρόβλημα όχι μόνο υπάρχει, αλλά και συνεχώς επεκτείνεται, σύμφωνα με την έκθεση της Γ.Γ. Διαφάνειας.
Από τα στοιχεία που ζητήθηκαν και διαβιβάστηκαν από το Σ.Δ.Ο.Ε., απεικονίζεται η έκταση του προβλήματος. Κατά τους ελέγχους που πραγματοποίησες το Σ.Δ.Ο.Ε., κατά τα έτη 2009 - 2012 διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:
• Αριθμός εκδοτών πλαστών και Εικονικών τιμολογίων: 4.103
• Αριθμός πλαστών και Εικονικών τιμολογίων: 503.200.
• Αξία πλαστών και Εικονικών τιμολογίων: Πάνω από 5 δισ. ευρώ/
Να σημειωθεί ότι τα ποσά αυτά αντιστοιχούν στους ελέγχους του 20% των περιπτώσεων. Το κύκλωμα που εκδίδει και διακινεί πλαστά και εικονικά τιμολόγια να απομυζεί από το ελληνικό δημόσιο περισσότερα από 2 δισ. ευρώ το χρόνο.
«Αθωράκιστα» τελωνεία
Επί μία εικοσαετία διαιωνίζονται οι διαδικασίες και οι αποφάσεις για την προμήθεια και εγκατάσταση στα τελωνεία συστημάτων με ακτίνες Χ για τον έλεγχο φορτηγών και εμπορευματοκιβωτίων. Ποια είναι η συνέπεια; Να μην είναι εφικτός ο πλήρης έλεγχος για εισαγωγή λαθραίων τσιγάρων, διακίνηση ναρκωτικών αλλά και πολλών άλλων παραποιημένων προϊόντων επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία.
Αυτές οι διαπιστώσεις προκύπτουν από τα στοιχεία που έστειλε η Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και ΕΦΚ στη Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Από αυτά διαφαίνεται ότι από το 2004 μέχρι σήμερα προκηρύχθηκαν 5 διαγωνισμοί για την προμήθεια συστημάτων ανίχνευσης (2004, 2007, 2009, 2010, 2011) και ματαιώθηκαν όλοι κατά κύριο λόγο για τις προδιαγραφές.
Το κόστος για την προμήθεια 5 συστημάτων το 2008 που ανερχόταν σε 9 εκατ. ευρώ και, μάλιστα, χρηματοδοτούμενα από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. «Όταν κι αν ακόμα, χρειάζονταν αυτές οι δαπάνες από τον κρατικό προϋπολογισμό πώς είναι δυνατόν να μην εκτιμηθεί ότι το κράτος χάνει έσοδα μόνο από το λαθρεμπόριο τσιγάρων που ανέρχονται σε 800 εκατ. ευρώ το χρόνο. Οι καταστάσεις αυτές δικαιολογούν κάθε σκέψη, για ανικανότητα, ανευθυνότητα αλλά και συμφέροντα ορισμένων» επισημαίνεται στην έκθεση της ΓΓ Διαφάνειας.
Παραγραφή λόγω αναβολών
Στη Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχουν φθάσει πολλές καταγγελίες πολιτών αναφερόμενες σε οικονομικά εγκλήματα, που διαπράττονται από διάφορους σε βάρος του ελληνικού δημοσίου και παραγράφονται λόγω πολλών αναβολών των δικών. Μάλιστα, παρά τις σαφείς διατάξεις του νόμου παρουσιάστηκαν σε πολλές υποθέσεις -και οικονομικών εγκλημάτων- πολύ περισσότερες από τις επιτρεπόμενες αναβολές, με αποτέλεσμα να παραγραφούν τα αδικήματα σε επιδικία και να προκληθούν τεράστιες ζημίες σε βάρος του Δημοσίου.
Ενδεικτικές περιπτώσεις
Οι αναφερόμενες ενδεικτικά περιπτώσεις αποδεικνύουν το ανωτέρω επισημαινόμενο και καταδεικνύουν την έκταση του προβλήματος.
1. Αδίκημα που έγινε το 2001 και που ζημίωσε το Ελληνικό Δημόσιο δύο και πλέον εκατομμύρια ευρώ οδηγήθηκε στα δικαστήρια ύστερα από 12 χρόνια, δεν παρέστη μάλιστα ως πολιτικώς ενάγων το Ελληνικό Δημόσιο και παραγράφηκε.
2. Αδίκημα που διαπράχθηκε κατά τα έτη 1998 - 2004, που ζημίωσε το ΙΚΑ πάνω από τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και που παρέμεινε στο στάδιο της ανακρίσεως επί 3,5 χρόνια (Νοέμβριος 2006-2010), οδηγήθηκε προς κρίση τον Ιούνιο του 2013 ύστερα από πολλές αναβολές και έγινε δεκτό ότι ήταν παραγεγραμμένο από το 2011.
3. Στο Εφετείο Αθηνών τα αδίκαστα κακουργήματα, πολλά από τα οποία είναι οικονομικά εγκλήματα, αγγίζουν τα 5.500 και για πολλά από αυτά υπάρχει ο κίνδυνος της παραγραφής. Σώρευση μεγάλου αριθμού αδίκαστων υποθέσεων οικονομικών εγκλημάτων υπάρχει και σε όλα τα ποινικά δικαστήρια της χώρας.
Προς παραγραφή τα σκάνδαλα του ΟΤΕ
Επίσης, με ευθύνη της συγκυβέρνησης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ κινδυνεύουν να παραγραφούν:
• Τα αδικήματα που φέρονται ότι διαπράχθηκαν κατά την υπογραφή της σύμβασης για την προμήθεια ψηφιακών κέντρων του ΟΤΕ και για τα οποία κατηγορούνται πολιτικοί και ιδιώτες.
• Φορολογικά αδικήματα που διαπράχθηκαν το 2003 και ζημίωσαν το Ελληνικό Δημόσιο, σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια ευρώ.
• Αδικήματα πολλών από τις 184 off shore επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο Κρανίδι.
Αδιαφάνεια και ανομία στα ΜΜΕ
Η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων θεώρησε επιβεβλημένο να ενημερωθεί –και- για τη λειτουργία του τμήματος Διαφάνειας των ΜΜΕ που διασφαλίζει τη νομιμότητα. Το Τμήμα Ελέγχου Διαφάνειας που επικουρεί τη λειτουργία του Ε.Σ.Ρ. Ωστόσο, σύμφωνα με την Έκθεση, το Τμήμα Ελέγχου Διαφάνειας έχει αρμοδιότητες που… δεν μπορούν να ασκηθούν είτε διότι δεν εξεδόθησαν οι υπουργικές αποφάσεις για την «ενεργοποίηση» των διατάξεών του, είτε διότι προσκρούουν σε άλλες διατάξεις δικαίου (όπως τις διατάξεις περί φορολογικού απορρήτου)! Συγκεκριμένα, από το 1987 και μετά έχουν εκδοθεί περί τα έντεκα βασικά νομοθετήματα που ρυθμίζουν την εν γένει λειτουργία των ηλεκτρονικών ΜΜΕ και τις αρμοδιότητες της εποπτεύουσας αρχής (Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης), χωρίς μέχρι σήμερα να έχει γίνει κωδικοποίηση των σχετικών διατάξεων! Η τυπική φράση με την οποία κλείνει κάθε νεότερο νομοθέτημα, δηλαδή ότι «Κάθε αντίθετη διάταξη προς τις διατάξεις του παρόντος καταργείται» έχει δημιουργήσει ασάφεια σε σχέση με τις ισχύουσες διατάξεις και, συνέπεια αυτής, ανασφάλεια δικαίου.
Επίσης, από τη μελέτη των στοιχείων του νομοθετικού πλαισίου που καθορίζει τη λειτουργία των Μ.Μ.Ε. και από την ενημέρωση από το προεδρείο του Ε.Σ.Ρ. κατά τη συνάντησή μας στις 10-5-2013 επιβεβαιώθηκε αυτό που αναφέρει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής: «Δυστυχώς κυριαρχεί καθεστώς ανομίας και αδιαφάνεια στη λειτουργία των ΜΜΕ».
Συγκεκριμένα από το 1995 δηλαδή επί δεκαοκτώ χρόνια:
1. Δεν γίνεται διασταύρωση των στοιχείων που υποβάλλονται από τις επιχειρήσεις των Μ.Μ.Ε. με αυτά που αποστέλλονται από άλλες δημόσιες αρχές για την ύπαρξη ασυμβίβαστων ιδιοτήτων.
2. Δεν διενεργείται οικονομικός έλεγχος στις επιχειρήσεις των Μ.Μ.Ε. και δεν υποβάλλονται εισηγήσεις στο Τμήμα Διαφάνειας του ΕΣΡ, γιατί δεν εκδόθηκε μέχρι σήμερα Υπουργική Απόφαση που βάσει του Ν. 2328/1995 θα καθορίζει τις αμοιβές των ελεγκτών!
3. Δεν συντάσσονται ετήσιες εκθέσεις από το ΕΣΡ για κάθε επιχείρηση ξεχωριστά και επομένως καθίσταται ανέφικτη η καταχώρηση στοιχείων στο Μητρώο Επιχειρήσεων Μ.Μ.Ε.
4. Από το 2005 καταργήθηκε η Υπουργική Απόφαση (Ν.2310/2005) που προέβλεπε ότι επιχείρηση πριν την υπογραφή της σύμβασης όφειλε να υποβάλει αίτηση για έκδοση πιστοποιητικού για τον έλεγχο ασυμβιβάστων και απαιτείται πλέον μόνο μια υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου.
5. Από το 2007 δεν τηρείται Μητρώο Επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις από το Ε.Σ.Ρ. Έχει καταργηθεί με την υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β’1673/23-8-2007).
Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας στη με αριθ. 3578/2010 απόφασή της έκρινε ότι «η επ΄ αόριστον ανοχή της λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών οι οποίοι ιδρύθηκαν και λειτούργησαν παρανόμως, αντίκειται προς το Σύνταγμα».
Πολυεθνικές δωροδοκίες
H επιβολή προστίμων σε πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και προωθούν τα προϊόντα τους δωροδοκώντας Έλληνες που έχουν έμμισθη σχέση εργασίας με το δημόσιο, ήρθε να επιβεβαιώσει κατά τρόπο κατηγορηματικό αυτό που αποτελούσε αντικείμενο ευρέων συζητήσεων και δημοσιευμάτων, σύμφωνα με την έκθεση της ΓΓ Διαφάνειας.
Πρόκειται για κυκλώματα διαφθοράς που επιβάρυναν το ελληνικό Δημόσιο και συνετέλεσαν στην κατάρρευση της Εθνικής Οικονομίας. Πρόκειται για εταιρείες που ήταν στο απυρόβλητο αλλά και υπεράνω υποψίας λόγω της θέσεως ισχύος και πρόσβασης στον κρατικό μηχανισμό και της διεθνούς επιρροής που διαθέτουν. Οι διωκτικές και δικαστικές αρχές, σύμφωνα με την έκθεση της ΓΓ Διαφάνειας, δεν κατέστη εφικτό να διερευνήσουν και να επιβάλλουν κυρώσεις σε πολυεθνικές εταιρείες που δωροδοκούσαν. Ήρθε όμως το Ποινικό Τμήμα του υπουργείου Δικαιοσύνης της… Ουάσιγκτον και επέβαλλε πρόστιμα τον Απρίλιο του 2011 σε πολλές πολυεθνικές για δωροδοκία στην Ελλάδα.
Καταδίκη από τις ΗΠΑ.
Τα ζητήματα αυτά αποτέλεσαν αντικείμενο της έκθεσης του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) τον Ιούνιο του 2012. Ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του (Ιούνιος 2012) αναφέρθηκε σε πρόστιμα 350 εκατ. δολ. που επέβαλαν οι δικαστικές αρχές των ΗΠΑ τα τελευταία δύο χρόνια σε 5 πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Πρόκειται για εταιρείες που δωροδοκούσαν έλληνες λειτουργούς προκειμένου να προωθήσουν σε οργανισμούς του ελληνικού δημοσίου τα προϊόντα τους, φαρμακευτικά, ορθοπεδικά, ιατρικές συσκευές, αυτοκινητοβιομηχανίας και τηλεπικοινωνίας.
Ωστόσο, στην Ελλάδα οι ενδιάμεσοι και τελικοί αποδέκτες παρέμειναν ατιμώρητοι! Και αυτό παρά το γεγονός ότι, κατά την εκδίκαση αυτών των υποθέσεων, αποκαλύφθηκε ότι κατέβαλλαν στους Έλληνες μεσάζοντες εκατομμύρια δολάρια σε εικονικές εταιρείες και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις δρούσαν και για λογαριασμό άλλης χώρας όπου καταβλήθηκε σε ένα μεσάζοντα το ποσό των έξι εκατομμυρίων δολαρίων για εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων συγκεκριμένης εταιρείας τηλεπικοινωνιών!
Ολόκληρη η έκθεση εδώΠΗΓΗ